مؤسسة حورس للمحاماة زواج وطلاق الاجانب, تأسيس الشركات في مصر, إنهاء مشاكل الاقامه للاجانب في مصر, توثيق عقود زواج عرفي , قضايا محكمة الاسره , تأسيس الشركات , توثيق عقود زواج وطلاق الاجانب , توثيق عقود زواج عرفي , تقنين اقامات الاجانب , القضاء الاداري , القضاء المدني

ما هو التأمين الشامل ( التكميلي)

103

ما هو التأمين الشامل ( التكميلي)

ما هو التأمين الشامل ( التكميلي)

 

و هو التأمين الخاص بالسيارة وهو تأمين شامل على السيارات بمختلف أنواعها يوفر الحماية التأمينية للسيارات، حيث تدفع الشركة للمؤمن لهم قيمة الخسائر المادية التى تنشأ عن الهلاك أو التلف الكلى أو الجزئى الذى يُصيب السيارة المؤمن عليها وملحقاتها وقطع غيارها الناتجة عن أخطار حوادث التصادم والانقلاب بسبب حادث أو عطب ميكانيكى والحريق والسرقة والسطو.

النوع ده من القضايا بيبدأ بحادث سيارة أو أى مركبة أخرى كالقطارات و مترو الأنفاق و الدراجات النارية و الأتوبيسات ……. إلخ ، ينتج عنه إصابة أو قتل خطأ وبالتالى تحرير محضر فى قسم الشرطة التابع له مكان الحادث .

نيجي بقى للخطوات اللي المفروض تعملها عشان تاخد تعوبض لو لا قدر الله حصلت حادثة لسيارتك :
أولا : في ورق بيكون مطلوب منك وهو :
1- صورة من رخصة السيارة
2- صورة من رخصة السواقة
3- صورة من وثيقة التأمين أو ممكن تكتفي بالرقم بتاعها
4- صورة رسمية من محضر الشرطة عن الحادث ده لو في حد سبب للحادث ده او لو تعرضت للسرقة او الحريق .
5- مقايسة تصليح السيارة من ورشة الإصلاح او التوكيل لو السيارة لسه جديدة و ممضاش على تاريخ صعنها اكتر من 5 سنين

ثانيا : نيجي بقى للإجرات اللي هتقوم بيها :
1- فوراً تقدم بلاغ وقت الحادث لإدارة السيارات اللي أصدرت وثيقة التأمين معاها الورق اللي قولناه فوق ده .
2- طيب لو السيارة خارج المنطقة اللي أصدرت الوثيقة هتقوم تتصل بالخط الساخن الخاص بالشركة عشان يقولولك عن أقرب إدارة تأمين سيارات للمكان اللي حصل فيه الحادث او مكان وجود السيارة عشان تتصل بيهم وتبلغهم بوقوع الحادث ( ده لو انت ل

سه مش مخضوض وفي كامل وعيك ،، عادي احنا في مصر ) طيب اللي هيحصل بعد ما تتصل بأقرب إدارة تأمين هتقوم هي بمباشرة الحادث بدل الجهة اللي أصدرت الوثيقة.
3- بعد كده هتودع سيارتك في جهة الإصلاح اللي هي الورشة أو التوكيل وهتجيب مقايسة الإصلاح ، بس متخليش حد يلمس السيارة الا بعد ما الشركة تقوم بالمعاينة وتناقش مقايسة الإصلاح مع الورشة .
4- بعدين هيتم المعاينة بمعرفة الشركة وتصوريها وهيناقشوا وبعد ما تتصلح بتتجاب الفواتير الخاصة بالإصلاح ، والسيارة بتتقدم ببشركة عشان تعاينها بعد الإصلاح وتستلم الفواتير
5- هتقوم بقى الشركة بدراسة ملف الحادث ، طبعا مع مراعاة ان في شروط في وثيقة التأمين وبعدين بيتم استخراج شيك خاص بالتعويض ( اخيرا ) .

نيجي بقى لو الشركة ماطلت او رفضت تصرف التعويض ، او واجهت مشاكل في متابعة التحقيقات مع النيابة العامة واجراءات كتير ، تعالا لينا بقى واحنا هنتصرف معاهم .
——————————————————————————–

مؤسسة حورس للمحاماه  01129230200

01129230200