في ١٥ خطوه ، ازاي تسجل دكتوراه في القانون

في ١٥ خطوه ، ازاي تسجل دكتوراه في القانون

مبدئيا البوست ده بعرض فيه خلاصه لفّ سنين وسنين لحد مرحله تسجيل الدكتوراه ، لان كتير من اصدقائي سألوني عليها.
١- بعد ما بتخلص الليسانس والماجستير ، لازم تحدد الاول المجال اللي انت ليك ميل اليه ، وعندك استعداد تقرا فيه بالساعات بدون فتور او ملل. المجال ده هو التخصص بتاعك ، يعني مثلا مدني ، جنائي ، دولي ، اداري ، دستوري ، تاريخ قانون … الخ.
٢ – بعد ما حددت المجال مع نفسك عن اقتناع ، هنيجي لمرحله اختيار موضوع البحث او الرساله.
عشان تختار موضوع للبحث لازم تكون قاري كتيير في مجال التخصص ، عشان تعرف ايه اهم الاشكاليات اللي لازلت موجوده وينفع نتناولها في رساله.
وعشان اسهل عليك الموضوع شويه ، تقدر انك تروح مكتبه الكليه ، وتطلب حاجه اسمها ” الدوريات ” دي بتبقي عباره عن مجلات قانونيه متخصصه بتصدر عن كليات الحقوق وعن بعض المنظمات والهيئات الاخري.
يعني هتلاقي فيه مجله قانونيه بتصدر عن حقوق القاهره وكذلك عين شمس وباقي الجامعات المصري ، كمان هتلاقي مجلات بتصدر عن جامعه الكويت وجامعه نايف وغيرها من الجامعات العربيه ، ده غير المجلات اللي بتصدر عن الجمعيات العلميه ، زي الجمعيه المصريه للقانون الدولي او الجمعيه المصريه للاقتصاد السياسي والاحصاء … الخ.
٣ – بعد ما تنتهي من قراءه احدث الاعداد في المجلات المذكوره ، هتقدر تضع ايدك علي اهم واحدث المواضيع القانونيه اللي ممكن تكون نواه للرساله.
٤- بعد كدا هتحاول تتأكد ان المواضيع دي يتوافر ليها المراجع الكافيه انك تشتغل منها.
٥ – عنوان الرساله لازم ميكنش عنوان عام يصعب تغطيته في البحث ، وكذلك ميكنش عنوان دقيق قوي يحصر الرساله في كام صفحه. حاول يكون العنوان متناسب مع حجم الرساله ككل.
٦ – بعد كدا هتيجي اصعب مرحله ، وهي مرحله البحث عن مشرف للرساله ، هتضطر تلف الجامعات كلها ، وتسال عن المشرفين في التخصص بتاعك ( انا مثلا تخصصي جنائي ، فقابلت معظم دكاتره الجنائي في مصر ) وعشان اكون صريح الموضوع بيعتمد شويه علي العلاقات والمعارف ، خصوصا في الجنائي ، لكن طبعا توفيق ربنا اقوي من اي علاقات وده اللي حصل معايا في نهايه المطاف.
٧ – المشرف لو وافق مبدئيا علي الاشراف ، هيتناقش معاك في المواضيع اللي انت مجهزها ( حاول يكون معاك اكتر من موضوع لانه مش هيوافق بسهوله ).
٨ – بعد ما تستقروا علي الموضوع ، هيتناقش معاك في الخطه المبدئيه للرساله ، ودي غالبا بيطلب منك تعديلها كذا مره لحد ما تستقروا علي الشكل الانسب ليها ( ويجوز ليك تعديلها اثناء مرحله الكتابه علي ضوء مايتكشف لك من مستجدات ).
٩ – في الدراسات العليا اطلب سجل الرسالات المسجله ، عسان تتاكد ان محدش مسجل في الموضوع اللي انت هتسجل فيه ، وشوف مين مسجل مع ذات المشرف وايه الموضوعات اللي مسجلين فيها .
١٠ – المشرف بعد ما يوافق هيمضيلك علي الخطه وانه قبل الاشراف علي رسالتك ، بعدها بتبدا مرحله ترتيب ورقك وتسليمه لدي الدراسات العليا. وبعد كدا بيحددولك امتحان السيمنار.
١١ – في امتحان السيمنار بتستعرض موضوع رسالتك امام اساتذه القسم اللي انت هتسجل فيه. وغالبا بتنجح طالما فاهم ابعاد موضوعك وكلامك معاهم كان مقنع.
١٢ – بعد ظهور نتيجه السيمنار ورقك بيدخل مجلس كليه ثم مجلس جامعه وتدفع الرسوم وتطلع الكارنيه ، اللي بيتم تجديده سنويا ( ورسومه بتختلف من جامعه للتانيه ).
١٣ – واخيرا بتشتغل علي رسالتك في ضوء نصائح المشرف بتاعك ، وبيحددلك خطه العمل اللي هتمشي عليها في مساله عرض الجزء اللي كتبته عليه.
١٤ – لما بتخلص الرساله ككل ، المشرف بيراجعها وبيطلب منك تعديلات لازم تنفذها.
١٥ – بعد كدا لو المشرف شاف ان رسالتك صالحه للمناقشه بيتم تشكيل لجنه الاشراف وبيتحدد موعد مناقشه الرساله.
………



اترك تعليقاً

1
اهلا بكم
تواصل مع مؤسسة حورس للمحاماة
Powered by